zaterdag 18 juli 2015

Broodje Shoarma voor Marloes





Oorspronkelijk wordt een broodje shoarma gemaakt met lamsvlees, maar ik geef het recept met varkensvlees. Ik kan me heel goed herinneren dat ik mijn eerste broodje shoarma at, het was in de jaren 80 in Rotterdam na het stappen. De zaak heette Tel Aviv en ik vond het heel erg lekker.
Wat ik niet lekker vind is de shoarma die je in de supermarkt kan kopen. Het vlees zit vol met harde stukjes en de kruiden bevatten teveel zout.
Lekker zelf maken, zo klaar en veel smakelijker.

Ingrediƫnten:

-sla, mag ijsberg zijn of romaine sla in reepjes
-dunne filetlapjes, 400 gram voor 2 personen in dunne reepjes
-knoflook 1 of 2 dikke tenen, geperst
-zure room en dikke yoghurt, een half potje room en dan losroeren met Griekse of Turkse yoghurt + peper en zout
-pitabroodjes, warm maken in de toaster,oven of grillpan
-shoarmakruiden die mengen we even zelf:

(als je van alles theelepels(tlp)* neemt krijg je genoeg voor 2 Ć  3 keer, als je eetlepels neemt heb je een flinke voorraad die je in een goed afsluitbaar potje op een donkere plaats kunt bewaren)

2 tlp korianderpoeder
8 tlp komijnpoeder(djinten)
4 tlp paprikapoeder
1tlp kurkuma
1tlp kaneel
2 tlp zout
1 tlp uipoeder
1tlp knoflookpoeder
1 tlp kerriepoeder
* een theelepel is niet zo'n klein lepeltje waar je thee mee roert, maar een maatschepje 

Roer de kruiden goed door elkaar. Meng 2 theelepels door het vlees en gaar een stukje in de magnetron om te proeven of het pittig genoeg is. Roer de knoflook door de yoghurt en breng op smaak met peper en zout.
Snijd de sla in reepjes en was goed (3maal) Draai droog in de slacentrifuge. Zorg dat het vlees op kamertemperatuur is.
Maak een koekenpan goed heet en gooi er een scheut arachide olie in. Bak de shoarma al omscheppend lekker bruin, niet te lang bakken!
Verwarm de pitabroodjes en hou ze warm in een servet.
Componeer je eigen broodje met lekker veel knoflooksaus en sla.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten